Leasen van e-bikes steeds meer in trek

11-02-2016 Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Vooral als fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen sterk stijgen; in eerste instantie vooral op de zakelijke markt, maar later ook via private lease.

Het aanbieden van een geleaste e-bike door werkgevers is een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de in 2015 afgeschafte fietsregeling.

"Een half jaar geleden hadden we nog maar honderd fietsen in de lease, waarvan meer dan de helft e-bikes. Nu zitten we al op duizend", zegt directeur Jan Baljeu van Friesland Lease, een van de eerste aanbieders op dit gebied.

Baljeu verwacht eind dit jaar op vijf-tot tienduizend leasefietsen te zitten, waarvan twee-derde e-bikes. "Steeds meer werkgevers leasen elektrische fietsen. Niet alleen in het kader van duurzaamheid, maar ook omdat het veel goedkoper is dan het leasen van een auto", aldus Baljeu.

Ook stellen bedrijven geleaste e-bikes beschikbaar voor woon-werkverkeer. Baljeu: "Vooral nu er hele snelle elektrische fietsen op de markt zijn gekomen, zien we daar groei. Ook mensen die twintig kilometer van hun werk wonen, kunnen nu makkelijk op een e-bike naar hun werk."

De leasebedrijven en fietsproducenten zien pas echt een grote groei als er simpele fiscale regels zouden komen. "Vanwege het administratieve gedoe slaat het nog niet aan in de mate die wij beoogd hebben", zegt directeur Marchel Koops van Athlon, een grote aanbieder op het gebied van lease-auto's die sinds eind 2013 ook lease e-bikes aanbiedt. De Belastingdienst laat weten hier een verzoek over te hebben ontvangen. Omdat er overleg plaatsvindt, is het volgens de Belastingdienst te vroeg om daar iets over te zeggen.

Voor het leasen van auto's hanteert de fiscus simpele percentages van de waarde van de auto als bijtelling wanneer de auto meer dan 500 kilometer privé rijdt. Bij e-bikes is de bijtelling bij privégebruik een stuk gecompliceerder. Er moet een kilometerprijs berekend worden en de bestuurder moet zelf het privé gereden aantal kilometers bijhouden. "Dit is de grootste hobbel die genomen moet worden", zegt Baljeu.

Bron: Nos.nl