Heldere informatie is belangrijkst bij stimuleren fietsen

21-07-2015 Een fietsstimuleringsproject moet kloppen. Een goede website, een app die werkt en beloningen die snel worden uitbetaald. Dat zijn de belangrijkste voorwaarden voor succes. De persoonskenmerken van potentiële fietsers doen er minder toe.

Dat concluderen onderzoekers van adviesbureau d&b die in opdracht van het ministerie van IenM onderzochten wanneer fietsstimuleringsprojecten succesvol zijn.

Ze ondervroegen via een on-line enquête deelnemers van projecten als de Electric Freeway in Almere, B-riders in Brabant, Burn Fat Not Fuel in Maastricht en enkele projecten in Utrecht en Rotterdam.

Daaruit blijkt dat deelnemers en oud-deelnemers erg positief zijn over hun fietsstimuleringsprogramma.

Ook blijkt dat gemotiveerde fietsers niet wezenlijk verschillen van minder gemotiveerde fietsers.

Hetzelfde geldt voor ambassadeurs: zij verschillen niet wezenlijk van deelnemers die het fietsstimuleringsproject minder snel zou aanraden.

Projectkenmerken zijn veel belangrijker zijn dan persoonseigenschappen bij het creëren van ambassadeurs en gemotiveerde fietsers, aldus de onderzoekers. Als de informatieverstrekking en het aanmeldproces van een fietsstimuleringsprogramma helder zijn, zijn deelnemers vaker bereid om anderen het programma aan te raden.

Een beloning kan mensen net het laatste zetje geven om mee te doen aan een stimuleringsprogramma, maar de hoogte vindt men niet belangrijk. Wel ziet men graag dat een beloning snel wordt uitgekeerd. En spaarsystemen werken beter dan geldbeloningen, zo is de ervaring.

Deelnemers noemen “actief zijn” en “buiten zijn” het meest als motief voor fietsen. Kosten besparen – zoals het vermijden van parkeerkosten of de tweede auto weg kunnen doen – is wel een belangrijk motief.

Bron: Verkeersnet