Fietsen onnodig duur

07-04-2016 Wie in Nederland een nieuwe fiets koopt, betaalt daarvoor onnodig veel geld. Dat zegt Maarten de Vos, directeur van Dynamo Retail Group, de franchiseorganisatie achter de formules 'Profile, de Fietsspecialist', ‘Fietswereld’ en ‘Bike Totaal’. Hij vindt het marktmodel voor de fietsenhandel inefficiënt, waardoor de kostprijzen te hoog zijn geworden.

Met het aanbreken van de lente begint ook het verkoopseizoen voor tweewielers. Om het nieuwe seizoen in te luiden organiseerde Dynamo Retail afgelopen week een feestelijke bijeenkomst voor zijn honderden franchisenemers. Zij staan onder toenemende druk, omdat de verkoopcijfers van nieuwe fietsen al jaren afnemen.

‘De markt staat sinds 2007 onder druk’, erkent De Vos. Dat is een van de redenen waarom twee jaar geleden Dynamo Retail Group is gevormd.  Dynamo is marktleider en claimt een op de drie fietsen in Nederland te verkopen. Om de teruglopende verkoopvolumes te stutten, wil Dynamo de prijzen van fietsen omlaag brengen. Daarvoor moet de relatie tussen leveranciers en winkeliers op de schop.

Bestellijsten
Dynamo wil af van de traditionele jaarcollecties van de fietsenmerken. Die houden in september hun dealershows om de nieuwe collectie te presenteren. 'Winkeliers moeten dan hun bestellijsten invullen. Maar dat gaat per definitie scheef', legt De Vos uit. Het is volgens hem moeilijk om in september al in te schatten hoeveel je het jaar daarop van elk model gaat verkopen.' Het gevolg is dat winkeliers met restpartijen blijven zitten.

Daarom heeft de groep recent een nieuw inkoopmodel ingevoerd. 'Daarbij bestellen we op basis van voortschrijdende verkoopdata per merk', aldus De Vos. 'Als we zien dat een collectie van een bepaald merk minder begint te verkopen, bestellen we daar minder van. Zo plannen we op de economische levensduur van een collectie, in plaats van een jaarcollectie.'

Bredere wens
Naast Dynamo Retail, pleit ook brancheorganisatie Bovag voor het afschaffen van jaarcollecties. Onder meer fietsenmerk Sparta heeft daar inmiddels een voorzichtige aanzet toe gegeven, door sommige modellen langer ongewijzigd in de collectie te houden. Deskundigen van Rabobank tekenen daarbij aan dat fietsenmerken ook van jaarcollecties afstappen omdat de levensduur van fietsen toeneemt.

Bron: Financieel Dagblad